Vem har och tar ansvaret?

Jag tänker inte skriva ett argt blogginlägg om att alla borde bojkotta H&M eller skriva om hur synd det är om de fattiga textilarbetarna i Kambodja (eller i många andra länder) för det är upp till var och en, vart man vill köpa sina kläder och vad man lägger i sina egna värderingar. Det jag vill belysa efter att ha sett kalla fakta ikväll är problematiken kring vem som har ansvaret för att arbetsförhållanden som dessa existerar. Är det H&M och de andra klädjättarnas ansvar? Vi som konsumenter som borde läsa på kring produktionen innan vi gör inköp? Organisationer på global nivå som borde ingripa och lagstifta om till exempel löner? Vem ska ta ansvaret? 

Hur många konsumenter tänker en stressig fredag eftermiddag när de står i provrummet och provar en snygg trendig klänning för 99 kr ”Jag undrar vem som har sytt detta plagg eller hur mycket den personen fått i lön för just den här klänningen?”. Jag kan erkänna att jag inte tänkt den tanken, inne i en butik eller i ett köpögonblick. Men däremot funderar jag på hur mycket pengar det egentligen kan bli kvar till en textilarbetarlön om jag som konsument betalar 99 kr för ett plagg. För alla led ska ju ha betalt, allt från butiksarbetarna till textilarbetarna och med en enkel matematik kan det inte bli så många kronor kvar till det sista ledet, som tyvärr är textilarbetarna. Jag säger inte att bara för att man köper ett dyrt plagg så får de bättre lön, för det kan jag inte uttala mig om. Men det jag säger är att vi som konsumenter har ett visst ansvar, men absolut inte hela ansvaret.

Det är väldigt  lätt att anklaga klädföretagen, i detta fall H&M, och säga att ni är hemska människor och ni borde göra något. Men samtidigt är grundlönen på 3 kr i kambodja enligt deras lag (rätta mig om jag har fel). Är det då rätt att H&M anlitar textilfabriker som har den hemska och låga grundlönen? Nej, men de bryter kanske tyvärr inte mot någon lag?  Vem ska då gå in och stadga lagar om att grundlönen måste höjas till en normal levnadsstandard-nivå? Är det vi som konsumenter eller organisationer på global nivå?

Jag känner att jag som modevetare och konsument har ett visst ansvar, men inser också att jag inte ensam kan förändra hur textilproduktionen ser ut eller höja några grundlöner. Men det jag kan göra är att belysa problematiken och endast uppmana alla i modebranschen, oavsett om det är VDn för H&M, enskilda konsumenter, CSR-utvecklare eller personer på politisk nivå, att sätta sig ner en gång för alla och komma fram till HUR vi ska ta ansvar och vem som ansvarar för VAD. För jag tror inte det finns en enskild aktör som kan fixa allt, men olika institutioner, företag, konsumenter och lagstiftningar kanske tillsammans kan göra något åt problemet, som vi alla vet finns men inte vet vad vi ska göra åt.

Vad tror ni? Kan vi som konsumenter göra mer och på vilket sätt kan vi ställa krav om bättre villkor på produktionen för de kläder vi köper? Och vad är det som krävs för att problemet ska tas på allvar, på en global nivå?

För er som inte sett programmet finns det att se på TV4’s hemsida.

One thought on “Vem har och tar ansvaret?

  1. Margareta skriver:

    Mycket bra skrivet och tänkt.

Kommentera

