Nej, det blir inte alltid som man tänkt sig.

Det är kanske tur att det inte är nytt år än och mitt ”planerade-inköps-strategi” satts igång på riktigt. Häromdagen råkade jag ut för det, nästan mest irriterande som kan hända, nämligen att byxorna spricker mellan låren. Irritationen uppstår eftersom det inte går att laga eller fixa på ett snyggt sätt och att byxorna i övrigt är helt användbara och inte slitna.

Dålig kvalitet kan hävdas men tycker inte det spelar någon roll om jeansen kostat hundralappen eller tusenlappen, för det händer nästan alltid. Både jag och min sambo har flertalet snygga jeans på hög som man inte vill kasta men som är oanvändbara på grund av hål… 

Så där står jag med mina enda för tillfället och trasiga jeans. Alternativet blir då självklart,  i minusgrader dessutom, att jag behöver ett par nya byxor. Men veckorna innan jul är inte den ultimata tidpunkten att investera tusenlappar i jeans eller mig själv, nej detta krävde en billig quick-fix. Självklart kunde jag gått till en second hand butik som Myrorna eller Stadsmissionen i jakt på ett par nya enkla billiga jeans men befinner mig i ett stadie i livet, som medför vissa anpassningar, som specialanpassade byxor, och då fungerar det inte att ägna en dag åt att leta runt efter just dessa byxor på second hand.

Nej, den här gången blev det att jag stegade raka vägen till H&M och köpte mig ett par svarta jeans för 199 kr. Tog det emot? ja lite, men samtidigt måste man situationsanpassa sig här och i många andra situationer i livet.  Jag har aldrig varit en person med fasta principer just av den anledningen, att ibland kräver situationen någonting annat än vad du hade tänkt dig. Jag beundrar till viss del personer som kan vara så otroligt principfasta, oavsett om det gäller shopping eller någon diet, och det ska bli spännande att sätta mig själv på prov med att planera inköpen i förväg. 

På ett sätt var ju detta ett befogat och halvt planerat inköp eftersom jag helt plötsligt blev byxlös och det inte handlade om ett rent impulsköp. Men det blev inte en investering i något hållbart denna gång, men tror det kompenserar sig själv i slutändan. För alla gör vi olika saker i olika situationer som påverkar och inverkar en etiskt och hållbar värld. Eller vad säger ni? 

Image

Nu var det ju inte såhär jeansen gick sönder, vilket hade varit okej!

Taggad , , , , ,

One thought on “Nej, det blir inte alltid som man tänkt sig.

  1. IdaSofia skriver:

    Ibland tänker jag att skulle verkligen vilja satsa på bara plagg som håller länge men samtidigt går det inte riktigt eftersom man är student och har studentbudget. Då måste man anpassa sig i situationen och göra det bästa av situationen.

Kommentera

