Hållbarhetslöften

Jag tänkte dela med mig av lite tips för ett år med hållbarhetstänk i fokus, som kanske fler än jag kan få inspiration av.  Meningen med tipsen är att förhoppningsvis väcka en tanke som kanske blir en aktiv handling i någon form… Jag propagerar inte för att sluta shoppa eller köpa kläder men att kanske shoppa smartare, som både gynnar din egen ekonomi och förhoppningsvis konsumtionen på en global nivå – i längden…

Inventera – Vad har jag i garderoben? Vad vill jag behålla och kommer använda och vad kan jag sälja eller skänka till välgörenhet

Planera – Att planera sina klädinköp utifrån en garderobsinventering ger större kontroll över shoppandet både ekonomiskt och mängdmässigt.

Second hand – Ingen nyhet att det är ett tips att handla kläder second hand, mitt tips är Tradera där man kan fynda både märken och budget

Ställa frågan – ”Behöver jag den här” eller ”kommer jag använda den här”? Är två bra frågor att ha som utgångspunkt när man funderar på ett köp

Styling – Att lära sig hitta olika nya kombinationer med de plagg man redan äger är en rolig utmaning, något som jag ska försöka satsa på detta år och inte fastna i samma gamla kombinationer. Det kan få garderoben att kännas uppdaterad igen!

Säsongsplagg – Självklart ska man unna sig att köpa kläder som är i säsong, men mitt tips är att ”plugga på” och noggrant välja vad du tycker är snyggt och värt att satsa på just den aktuella säsongen.

Basplagg – Satsa på snygga basplagg i bra kvalitet som går att kombinera med säsongsplagg eller kläder som redan finns i garderoben

213921051020148682_ZgSn7TLh_c

 

 

Taggad , , , , , ,

Kommentera

