Fast-fashion, fast-food, fast delivery

Webbshoppen Bubbleroom ska börja med hemleverans av kläder! Jag snubblade äver deras statusuppdatering på Facebook där de presenterar dressexpress, en tjänst som erbjuder kunden hemkörning (i Stockholm) av en partyklänning inom två timmar. Men vilken lycka!? Nu kan jag alltså bara klicka på en klänning på fredagseftermiddagen om jag känner att min egen garderob känns lite tråkig och så kommer den hem till dörren inom bara två timmar! I princip som om man är hungrig och trött på söndagen och snöstormen inte känns lockande att gå ut i, så beställer man pizza via nätet. Fast-food, fast-fashion, same same?! 

Jag måste erkänna att det är ett nytt säljtrick, i alla fall för mig, och imponerande att de satsar på sådan kundservice, men komigen, vart är utvecklingen på väg? Har vi sådan party-klännings-panik och lathet så vi måste ha kläder levererade hem till dörren? Vad hände med att shopping=motion eller att man kanske inte panikartat behöver en ny klänning bara för att det är fredag och fest? 

Jag tycker alltså detta är fascinerande och vem vet, kanske hamnar jag i en sådan klänningspanik att jag måste beställa en klänning med hemleverans, vad vet jag? Men i grund och botten känns det bara som att konsumenterna blir allt latare (vi shoppar mer på internet), otåligare (för vi förväntar oss nyheter varje vecka och snabba trender) och mer servade (för att vi ska konsumera mer). 

Image

Annonser
Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: