Spontan(rea)shopping = dåligt samvete?

Det är ju slutrea i många butiker nu och plagg reas ut för några futtiga kronor, kan man låta bli att fynda då? Ja och nej skulle jag vilja säga. Jag har köpt 5 tröjor på rea senaste veckorna och kanske spenderat totalt 400 kr. ”Dåligt” tänker kanske några av er, då jag som skriver denna blogg skulle planera mina inköp och inte spontanshoppa onödiga saker. MEN skillnaden på att shoppa bra eller dåligt hänger ju faktiskt på om kläderna man köper används eller inte och jag har redan använt alla tröjor och vet att flera kommer bli favoriter i garderoben. Men att shoppa på plagg på rea ”baraföratt” och sen låta skorna damma igen i garderoben känns ju spontant ganska värdelöst.

Men en annan sak med rea-plagg är ju resonemanget att det kommer in mindre pengarna till företaget vilket då kanske bidrar till sämre lön för textilarbetare… Jag är idel öra om det finns belägg för detta, men min egen teori  (inget bevisat) är att leverantörer och underleverantörer redan är betalda och de som då får in pengar är klädföretaget. Men självklart är det värt att tänka på när det kanske gäller lite mindre märken som har det svårt att överleva ekonomiskt, att de får mer pengar över, till till exempel bättre löner för textilarbetare,  om konsumenterna betalar fullt pris. De stora kedjorna tror jag, även här inget är bevisat från min del, överlever lättare.

Men det ÄR ju något som är SÅ lockande med att fynda och jag tror inte på att man ska ha dåligt samvete för att man gick loss på några rea-plagg. Men det som man ska tänka på, som jag nämnde, är ju att fråga sig själv om kläderna du köper spontant kommer bli använda eller om de inhandlades bara för att de kostade en 50-lapp.

Spontanshopping aka Blair Waldorf (Gossip Girl)?

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “Spontan(rea)shopping = dåligt samvete?

  1. IdaSofia skriver:

    Jag alltid tänker när jag shoppar på rea om jag skulle betala fullpris eller inte, och om jag svarar ja, då kan jag köpa den eftersom då shoppas jag inte bara för att det är billigt. Vilket är bara onödigt!

Kommentera

