Ärlighet varar längst?

Norska, Initiativ for Etisk Handel (IEH, rapporterar om att Moods of Norway väg till en mer etiks handel och textilindustri är genom öppenhet. Moods of Norway har nämligen valt att offentliggöra alla leverantörer och fabriker de jobbar med, för att, som de själva säger, öppna listor bidrar till ständig bevakning. Märket säger också att de vill att kunderna som bär deras kläder ska kunna känna sig trygga och veta exakt vart kläderna är tillverkade. De anses nu sätta press på hela branschen och frågan är om de kan lyckas få med sig några fler märken på detta initiativ. (För att läsa hela artikeln, gör det här)

Frågan är på vilken sätt öppenhet är bra i detta fall, i allmänhet så är ju öppna kort och sanning alltid bra och visar på en äkthet hos en människa eller ett företag. Jag tror att öppenheten och ärligheten med vilka fabriker och leverantörer man arbetar med bidrar, just som Moods of Norway själva säger, till en trygghet hos konsumenten. För om de visar upp och offentliggör vilka de anlitar, går ju saker att kolla upp och granskas, utan att Kalla Fakta måste åka dit och försöka gräva fram något scoop. Så jag hoppas på att denna typ av öppenhet kan bli vanliga hos klädföretagen och att det faktiskt  inte finns saker de vill dölja med sin produktion.

Skärmavbild 2013-02-06 kl. 23.33.42

Annonser
Taggad , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: