I andra hand

För mig är det en relativt ny upptäck,  men påstår inte att min information skulle vara revolutionerande, för folk har handlat på Tradera sedan en tid tillbaka. Men jag upptäckte sidan i samband med en stor garderobsrensning i höstas då jag insåg hur lätt och bra det var att sälja sina avlagda kläder där. Så istället för att hålla hårt i plaggen av sentimentala anledningar eller låta dem damma igen i garderoben sålde jag av både märkeskläder och sparsamt använda plagg från kedjor.
Nu när jag introducerats för barnklädes-världen har jag prioriterat att handla second hand då det, uppenbarligen, är miljövänligare men också för att barn har en tendens att växa snabbt. Då gäller inte samma invensteringsprincip som det gör för mina egna kläder, finns liksom inget värde i, enligt mig, att investera tusenlappar i ett plagg som kan användas i någon månad. Men det är inte bara det ekonomiska som spelar in i att köpa barnkläder via exempelvis tradera, utan att eventuella kemikalier i tygerna redan tvättats bort av den tidigare ägaren och sedan tvättas en gång till av mig, innan användning. Det kommer rapporter emellanåt kring kemikalier i plagg och för en liten bebis hud är  självklart mer skadligt. Så det är också en av anledningarna till mitt eviga letande på traderas hemsida efter barnklädes-fynd som sedan dimper ner som små roliga paket i brevlådan. Så för er som inte redan har kollat in Tradera, gör det!

Taggad , , , , , ,

Kommentera

